Corporate Social Responsibility

Finns det något viktigare än kundkommunikation? Nästan inte, om man vill klara sig på marknaden och dessutom växa. I detta inlägg tittar vi lite närmare på hur olika företag hanterar just kundkommunikation och hur det ibland går bra och ibland dåligt.

kaffebönor mindreI SvD kan vi läsa om hur kaffekedjan Starbucks inlett en sorts kampanj där de uppmanar sina medarbetande baristor att prata om ras och rasfrågor med sina kunder. Etnicitet kallas det med ett annat ord och det är oerhört aktuellt i USA, Starbucks hemland. VD:n Howard Schultz menar att det är en känslig fråga men fundamentalt viktig för landet. Kundkommunikation med en känsla av omvärldspåverkan, tidigare har Starbucks gett sig in i kontroversiella frågor så som vapenlagar och samkönade äktenskap. Men kanske är det inte så lätt att hålla ett samtal när det är lång kö och servicetiden väldigt liten innan nästa kund får även sitt kaffe?

I DN kan vi läsa hur HM använder sin nära kommunikation med sina kunder för att föra ut och bygga vidare på hållbarhetsfrågor, ett försök att involvera kunderna om man så vill.

Ja det är fint när stora företag faktiskt vill och inser att de måste – vara med och bevara samt rädda världen. Det är ofta storbolagen som har pengar, pengar som inte statskassor och hjälporganisationer har i samma mängder. Corporate Social Responsibility är förhoppningsvis här för att stanna.

Bristande kundkommunikation?

Något som Norwegian inte tycks göra, är att tänka på kundkommunikationen, inte just nu i alla fall. I GP kan vi läsa hur just kunder rasar mot hur nämnda flygbolag missköter sin kundkommunikation – och det med råge. Nu är det kanske inte så lätt att hinna med alla sina kunder när ett flyg råkar bli inställt och alla ringer i ett kör, men man måste också vara beredd på att sådant kan hända, särskilt om man driver ett flygbolag.

En jurist från samma artikel ger råd hur man kan gå till väga som drabbad kund och resenär:

 

Vill du har hjälp med strategier och marknadsföring kring just CSR eller bara mediebyråhjälp generellt går det fint att genom www.millstonegroup.se få det stöd som kan behövas för att växa sig starkare