Därför trivs vi på jobbet

I de flesta länder är respekt kolleger emellan viktigast för att man ska må bra på jobbet. Men i Norden är det något annat som skapar god stämning, enligt en ny undersökning.
Så står det inledningsvis i en artikel från tidningen chef.se. Vidare kan vi sedan läsa att en avgörande faktor för att man ska trivas på sin arbetsplats är att folk uppmuntrar och delar med sin av sin kunskap. Det är kontorsföretaget Regus som har gjort undersökningen och den bygger på en enkät som skickats ut till 17 000 anställda i olika länder. Så här ser topp 3 listan ut:
  1. Uppmuntra kollegorna och dela med sig av kunskapsol himmel
  2. Visa respekt gentemot kollegor, även de som är nya
  3. Se sina kollegor och uppmuntra dem när de gör ett bra jobb.

Detta är ju väldigt bra för chefer att veta, så att man kan styra en arbetsplats med detta i fokus. Det är viktigt att komma ihåg att det är mycket mer än pengar som spelar roll, när det kommer till att trivas på sitt jobb.

Skapa vi-känsla

Någonting som är vettigt för att få till det här är att ordna med konferens så att man får ihop bolaget och skapar en “vi-känsla”. Då kan man gå igenom bolagets framtidsplaner och dela med sig av sina känslor inför arbetet. Extra bra blir det ju såklart också om man tar sig till en bra konferens lokal, som  exempelvis Utsikten meetings Nynäshamn. Där är det en trevlig miljö och man får även ut väldigt mycket av besöket, konferensen blir mer av en upplevelse än bara ett möte i en lokal.

Det kan även vara en god idé att på konferensen informera om företagets marknadsföringsplaner. Se till exempel på Apple, hur de krossar Google i varumärkeskampen. En anledning till det är för att medarbetarna har varit med hela vägen för att lyfta företaget. Det har varit ett gemensamt arbete – och nu är de i topp. Extra viktigt är du ju även nu, att se till så alla anställda är medvetna om den marknadsföringsstrategi som företaget tar fram, eftersom mediernas framtid är i en så stor förändring.