Maxa marknadsföringen med produkter

Nytt år, ny budget, nya strategier som ska fastslås och exekveras. Sällan är det så mycket snack om buzzwords och uttjatade klyschor som på marknadsmötet i januari. Bäst maxar du er marknadsföring när du låter digitalt möta analogt – här är brandingprodukterna ni bör inkludera i marknadsföringsmixen i år.

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder. Titt som tätt dyker det också upp listor med “must know”-begrepp inom digital marknadsföring som du förväntas ha koll på. Det är lätt att glömma bort att det till syvende och sist är i vardagen; på uppstartsmötet, workshopen eller teamaktiviteterna, som vi oftast stöter på de produkter och varumärken som vi kommer ihåg.

Anpassade bransch- och nichprodukter

Använd sunt förnuft i er marknadsföring! För dig som driver eget företag exempelvis inom byggbranschen är det troligtvis bortkastade pengar att investera i giveaways som usb-stickor, köksredskap eller dylikt, köp reflexvästar med tryck i stället och komplettera med ett anteckningsblock som ryms i fickan på arbetsbyxorna. På så vis är du alltid nära dina kunder, underleverantörer och samarbetspartners i deras vardag. Reflexvästarna förvandlar dem dessutom till naturliga varumärkesambassadörer för företaget. Arbetar du däremot med någon form av konsultverksamhet brukar pennor och kaffemuggar landa synnerligen väl och vara mycket uppskattade.

Klassiska produkter att hålla i lager

Det är även klokt att hålla ett visst lager av “klassiska” brandingprodukter som ni kan ge bort i samband med lyckade möten, events etcetera. Här följer några rekommendationer:

Nytänk i brandingen

Beroende på var ni befinner er just nu på ditt företag kanske det även finns utrymme för mer oväntade marknadsföringsinsatser i år? Kundvård av befintliga kunder är givetvis fortsatt A och O för er lönsamhet. Att göra någon form av samarbete med ett annat varumärke som förknippas med helt annorlunda varumärkesassociationer än ert, kan dock vara ett kreativt och innovativt sätt att nå exponering gentemot en helt annan målgrupp än er vanliga. Blir 2019 året då ni vågar ta ut svängarna lite mer?