Normkritisk reklam uppmuntras

För att sticka ut bland alla de olika butiksinnehavarna gäller det att tänka kreativt och praktiskt. Reklamen ska vara tydligt exponerad; inte förvirra eller vilseleda. På samma gång ska den inte vara störande, men inte heller osynlig. Den ska helt enkelt smälta in, och dit blickarna vandrar ska det finnas tydliga erbjudanden som inspirerar kunden till nya inköp. Och numera är det förbjudet i Stockholm med sexistisk reklam, något som många menar också är i enlighet med vad konsumenterna efterfrågar.

Det finns något lugnande i att promenera runt i en stadsmiljö. Pizzabud och taxibilar trängs på bilvägen, i ett skyltfönster står ett butiksbiträde och rättar till en skyltdocka. Gatuställ och och skyltar placeras ut när frisörsalongen öppnas upp för dagen. Är du själv näringsidkare funderar du nog dagligen på om din display ser snygg ut. Många tar idag hjälp av experter. Du kan läsa mer om det genom att klicka här.

Sexistisk reklam förbjuden i Stockholm

Att på ett snyggt och stilrent sätt nå ut med information om kampanjer, erbjudanden, rabatter och liknande är en hel vetenskap. Nu ändras också reglerna för tillåten reklam i Stockholm, när kommunen beslutat om att förbjuda sexistisk reklam. Inte heller rasistisk reklam får synas. I metro.se skriver att man ska ta fram riktlinjer som Reklamombudsmannen arbetar med, och ta fram ett tillägg för rasistisk reklam. Med det hoppas man uppmuntra fler att göra normkritisk reklam.

Fel plats och fel tillfälle, menar många, när de fick syn på Lindex underklädesreklam i tunnelbanan. Underklädesreklam har blivit förlegat i tunnelbanan och borde inte få exponeras i den. En tidsresa minst fem år bak i tiden, menar andra.

Resumé menar också att inkluderande reklam är på tapeten och att de klassiska stereotyperna är på väg bort från pelarna. Konsumenterna är trötta på de klassiska stereotyperna som reproduceras genom reklamerna och nu uppmuntras istället reklam som på olika sätt utmanar våra föreställningar. Reklam och marknadsföring är i sig normbildande krafter, menar de, och tycker att marknadsförarna ska ta mer ansvar. Men innan man sätter sig ner och försöker göra inkluderande reklam måste man också reda ut för sig själv vad begreppet innebär.