Synas med välvilja

I ett tidigare inlägg har vi lyft hur man genom att dela ut reflexer med sitt företagsnamn på kan kombinera marknadsföring med en god gärning. Detta för att reflexer faktiskt kan rädda liv – men det är väldigt få som faktiskt går till en affär och köper reflexer. Att däremot få en reflex från sitt (eller någon annans) företag kan vara det som påminner om hur viktigt det är att synas i trafiken när det är mörkt. Och därmed kommer olyckan inte att ske. Och det här med marknadsföring och välgörenhet, och att kombinera dessa, är någonting som verkligen är värt att lyfta – eftersom det gynnar absolut alla. Det är även någonting vi tror kommer att vara det absolut hetaste för 2015, därav kan det vara till fördel om ditt företag såg över era möjlighet.

Musikhjälpen ett exempel på marknadsföring och välgörenhet

För att ta ett exempel på hur du kan nyttja välgörenhet för att marknadsföra ditt företag kan vi lyfta Musikhjälpen. Musikhjälpen är ett event som Sveriges Radio marketing marknadsföringtillsammans med Radiohjälpen anordnar i december varje år. Det går ut på att tre kända människor, vanligtvis en radioprogramledare samt två artister, stänger in sig i en bur i vecka samtidigt som de sänder radio. Där i buren kan alla i hela sverige följa de och samtidigt skänka pengar till ett utvald välgörenhetsändamål. Förra året var det “att stoppa HIV” som låg i fokus och man samlade in hela 30489975 kronor till välgörenhet. Och dessutom fick många företagare sina företagsnamn lyfta i radio och TV. Det är verkligen någonting som kan kallas ett win-win.

Några som var med och stöttade Musikhjälpen var Helsingborg Maraton, som man skriver om i denna artikel. Läs den och inspireras av hur ditt företag också kan kombinera marknadsföring med välgörenhet.